w

Często siedzisz po nocach, bo wtedy Ci się najlepiej funkcjonuje? Oto dlaczego tak może być.

Sen to niezbędna czynność w życiu każdego człowieka. Tak samo ważna jak jedzenie i picie. Możemy co prawda jakiś czas funkcjonować unikając snu ale jest to zawsze kwestia kilku, kilkunastu godzin (w przeciwieństwie do jedzenia) zanim mówiąc kolokwialnie „padniemy spać”. W końcu nie bez powodu sen statystycznie stanowi 1/3 czasu naszego życia. Dzięki niemu regeneruje się nasz organizm i odzyskujemy energię do działania.

Jednak jak się okazuje, sen a właściwie pory naszego snu zapewniające najlepsze działanie naszych organizmów mogą być u ludzi mocno zróżnicowane. Profesor Till Roenneberg z Universytetu Lugwiga Maximilliana w Monachium, który zajął się badaniem ludzkich chronotypów, czyli wzorców ludzkiego czuwania i snu w ciągu doby – uważa, że możemy wyróżnić trzy główne rodzaje ludzkich chronotypów:

„Ranne ptaszki” – to osoby, które lubią regularnie wstawać wcześnie rano oraz ich aktywność dobowa kończy się ok. 20-21. Ciężko im funkcjonować w późniejszych godzinach doby, nawet gdy muszą.

„Średniacy” – nie mają większego problemu z porannym wstawaniem, ale też nie nie lubią bardzo późno chodzić spać. Z reguły ich aktywność kończy się ok. 22-23. Chociaż sporadyczne wydłużenie aktywności o kilka godzin nie sprawia im większego problemu.

„Sowy” – ludzie, którzy wstają często o późnej godzinie (bardzo nie lubią wstawać przed 8 rano, optymalna godzina pobudki dla nich to 10-11), ale ich aktywność trwa do późnych godzin wieczornych czy nawet nocnych ( bez trudu mogą iść spać o 2-3 rano a nawet później). Do tego lubią działać w nocy, gdyż mogą lepiej się skupić przez niewielką ilość „rozpraszaczy”.

Który chronotyp najlepiej do Ciebie pasuje i dlaczego tak uważasz?

Napisane przez Pomyslodawcy

Widzisz na chodnikach takie kolorowe płyty z kropkami lub rowkami? Oto ich prawdziwe przeznaczenie.

Znasz chleb smażony w jajku i jadłaś/eś go jako dziecko? Tego prawdopodobnie nie wiesz o tej potrawie.