w

Jeśli w banku będą chcieli zeskanować/skopiować Twój dowód osobisty, pamiętaj. Oto najnowsze stanowisko Prezesa UODO w tej sprawie.

Chyba każda osoba, która ma konto w banku wie doskonale, że przy jego zakładaniu musiała się nie tylko okazać swoim dowodem osobistym, ale również w większości przypadków pracownik banku dokonał jego skopiowania na kserokopiarce w celu załączenia do teczki klienta lub też zeskanował w celu wprowadzenia do systemu bankowego.

Jednak z najnowszego stanowiska Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Jana Nowaka (opublikowno: 9 września 2019)  wynika, że banki nie powinny kopiować dokumentów tożsamości swoich klientów podczas wykonywania rutynowych i prozaicznych czynności. Jego zdaniem (Prezesa UODO) art. 112b ustawy Prawo bankowe nie pozwala bankom wykonywać kserokopii i skanów dowodów osobistych klientów, żeby np. założyć konto bankowe czy zbadać zdolność kredytową klienta. Wystarczy wówczas spisanie danych z dokumentów tożsamości. Takie stanowisko przedstawił Prezes UODO w odpowiedzi na pismo Prezesa Związku Banków Polskich.

Jednocześnie Prezes UODO nie twierdzi, że banki nie mogą w ogóle kopiować dokumentów tożsamości. Mogą kiedy wynika to wprost z zapisów Ustawowych. Czyli jak na przykład w sytuacji Ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu prania pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, która mówi wprost o skopiowaniu dokumentów tożsamości – ale takie sytuacje z całą pewnością nie są codziennością podczas obsługi klienta.

Podsumowując, wedle obecnego stanowiska Prezesa UODO banki nie powinny kopiować dokumentów tożsamości na każdym kroku podczas wykonywania większości czynności. Jeśli uważasz, tę informację za przydatną powiedz o tym swoim bliskim lub znajomym, albo po prostu prześlij/udostępnij im ten artykuł jeśli chcesz 🙂

źródło: https://uodo.gov.pl/pl/138/1182

Napisane przez Pomyslodawcy

Jeśli podczas kąpieli/prysznica paruje Ci cała łazienka, to tak możesz nad tym zapanować.

Tak zrobisz nieopadający biszkopt. Brzmi głupio ale rzeczywiście działa.