w

Jesteś po Świętach rozbita i zmęczona? Musisz o tym wiedzieć.

Okres Świąteczny bardzo często u wielu osób przyczynia się do rozregulowania naturalnego zegara biologicznego czyli tzw. rytmu dobowego. Najczęściej doświadczamy wtedy zaburzenia rytmu nazywanego „zespołem opóźnionej fazy snu”. Czyli kładziemy się spać bardzo późno a następnie bardzo późno (w stosunku do zwykłego rytmu dnia) wstajemy z łóżka.

Najczęstszym objawem wystąpienia tego zaburzenia są problemy z zaśnięciem PRZED godziną 2:00 lub 3:00 w nocy, zaś pobudka występuje najczęściej po godzinie 10:00 rano lub znacznie później. Już po kilku dniach takiego rozregulowania możemy odczuwać jego negatywne skutki takie jak problemy z koncentracją, uczucie ciągłego zmęczenia, ospałość, brak energii do działania, zaburzenia funkcji poznawczych mózgu, problemy z pamięcią. Dodatkowo zaburzenie rytmu dobowego sprzyja otyłości co w okresie Świątecznym może mieć przykre konsekwencje podczas wejścia na wagę.

Aby wyregulować ponownie swój cykl dobowy musisz pamiętać o podstawowej zasadzie – łatwiej jest wydłużać człowiekowi okres aktywności niż później go skracać. Dlatego jeśli chcesz wyregulować swój rytm dobowy jeszcze w czasie okresu Świątecznego musisz zmusić się do wcześniejszego wstania rano niż do wcześniejszego pójścia spać.

Dodatkowo należy pamiętać, że najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na nasz rytm dobowy jest światło nie tylko słoneczne ale również sztuczne. Dlatego gdy chcesz wspomóc powrót swojego organizmu na właściwe tory już po godzinie 16-17 musisz zacząć zmniejszać ekspozycję na intensywne światło (przygasić oświetlenie w domu itp.) oraz na 2 godziny przed położeniem się do łóżka zrezygnować z telewizji, komputera czy nawet smartfona. Uważasz, że warto o tym wiedzieć? Uświadom swoich bliskich i/lub znajomych 🙂

Napisane przez Pomyslodawcy

Tak nie przejeżdżaj przez próg zwalniający, bo uszkadzasz swój samochód.

Wypluwasz czasem małe cuchnące grudki? Musisz to wiedzieć.